– Termin realizacji inwestycji został aneksowany. Wykonawca zwrócił się z prośbą o wydłużenie czasu realizacji inwestycji w związku z faktem, że nie był wstanie realizować zadania związanego z budową dróg. Wydłużenie terminu spowodowane jest zmianą technologii wzmocnienia gruntu o palowanie – przyznaje burmistrz Szymon Matysek.
Dopiero w sierpniu przyszłego roku ma być umożliwiony przejazd z os. Strumiany w kierunku Grunwaldzkiej. Zakończenie całej inwestycji ma nastąpić 10 miesięcy później, pod koniec kwietnia 2022 roku.
W połowie przyszłego roku miała zostać jedna z największych inwestycji w Kostrzynie – tunel pod linią kolejową wraz z nowym układem drogowym, który ma ułatwić dojazd z południowej części Kostrzyna – osiedli Grunwaldzkiego, Strumiany, a także Czerlejna czy Klonów do centrum miasta. Inwestycja ta jednak się opóźni
Jak już informowaliśmy w maju wykonawca, firma Strabag zakończyła budowę wiaduktu, który powstał pod linią kolejową z Poznania do Warszawy. Inwestycja, którą wspólnie realizowała gmina Kostrzyn wraz ze spółką PKP Polskie Linie Kolejowe kosztowała blisko 29,5 milionów złotych, z czego 14,426 mln zł dofinansowała kolej.
Pod koniec września zamknięta została ulica Średzka na odcinku od Warszawskiej do Powstańców Wielkopolskich w związku z rozpoczęciem budowy dróg dojazdowych do tunelu po północnej stronie. Mimo to nie uda się oddać inwestycji na czas, czyli do 30 czerwca 2021 r.
– Przerwa związana z budową tunelu i układu drogowego wynikła z faktu, że po pierwsze trwał proces odbioru obiektu tunelu, w którym uczestniczyło PKP Polskie Linie Kolejowe, a który zakończył się z początkiem sierpnia. Plac budowy został przekazany wykonawcy dróg, który w połowie września ruszył z pracami związanymi z budową ronda po północnej stronie tunelu oraz mostu na cieku Strumień w ciągu ulicy Średzkiej. Zlikwidowane zostało także zastoisko wody w samym obiekcie tunelu, które powstało ponieważ nie ma jeszcze zbudowanej kanalizacji deszczowej, która zgodnie z projektem będzie odwadniać cały pas drogi w tym także pod tunelem. Kanalizacja deszczowa zaprojektowana jest jako element infrastruktury drogowej i jest do wykonania w kontrakcie realizowanym przez wykonawcę dróg. Nie była ona w gestii budowy wykonawcy obiektu tunelu, czyli firmy Strabag. Dlatego wykonawca infrastruktury drogowej wykona odwodnienie w najbliższym czasie i będzie budował całą sieci kanalizacji deszczowej. Sama kanalizacja deszczowa wzmocniona jest przepompownią, tak aby woda w należyty i szybki sposób odprowadzana była do rowu – wyjaśniał podczas czwartkowej sesji Szymon Matysek, burmistrz gminy Kostrzyn.
Jak już informowaliśmy pojawił się problem ze stabilnością gruntów. Wstrzymane zostały prace związane z budową dróg dojazdowych do wiaduktu (tunelu).
– Pierwotnie w dokumentacji projektowej autor opracowania – firma BBF Sp. z o.o. zaproponowała na odcinku od tunelu do ronda południowego wykonanie tzw. poduszki z kruszywa. Podczas realizacji budowy wszystkie strony kontraktu, a więc Gmina Kostrzyn, Zarząd Dróg Powiatowych, inspektorzy oraz wykonawca podnosili, że to rozwiązanie może nie spełnić zamierzonych oczekiwań. Potwierdził to również powołany przez gminę niezależny ekspert. Przeprowadzone zostały ponowne badania gruntowe.
W porozumieniu z inspektorem nadzoru gmina jako inwestor wystosowała wezwanie do projektanta o wykonanie dokumentacji zamiennej. Wykonawca dokumentacji w pierwszej kolejności rozważał pełną wymianę gruntu na całym blisko 250-metrowym odcinku. Jednakże, zgodnie z rekomendacjami inspektorów nadzoru zaproponowana przez projektanta pełna wymiana gruntów była nie do przyjęcia. Wiązała się z ogromnym ryzykiem, przede wszystkim głębokich wykopów w okolicach nasypu kolejowego i bardzo wysoki koszt. W związku z powyższym projektant (firma BBF Sp. z o.o.) zaproponował kolejne rozwiązanie, a więc wzmocnienie gruntu poprzez palowanie. Ta decyzja poprzedzona była jeszcze raz wykonanymi badaniami gruntowymi. Jest ono zdecydowanie tańsze a przede wszystkim bezpieczniejsze w realizacji. Jednak wiązało się ono z wykonaniem nowej dokumentacji projektowej zamiennej. Dokumentacja projektowa wykonana przez BBF Sp. z o.o. jest gotowa i obecnie przekazana została za pośrednictwem inspektora nadzoru wykonawcy, celem oszacowania kosztów realizacji części związanej z palowaniem. Na ten moment czekamy na ostateczną ofertę wykonawcy – tłumaczy burmistrz Szymon Matysek.
Dopiero w sierpniu przyszłego roku ma być umożliwiony przejazd z os. Strumiany w kierunku Grunwaldzkiej. Zakończenie całej inwestycji ma nastąpić 10 miesięcy później, pod koniec kwietnia 2022 roku.
– Podjąłem decyzję o aneksowaniu tej umowy. Wykonawca zwrócił się z prośbą o wydłużenie czasu realizacji inwestycji w związku z faktem, że nie był wstanie realizować zadania związanego z budową dróg. Wydłużenie terminu spowodowane jest zmianą technologii wzmocnienia gruntu o palowanie. Ponadto podczas tego roku kilkukrotnie wykonawca sygnalizował nam problemy związane z działalnością swoich brygad ze względu na koronawirusa. Wniosek wykonawcy został zaakceptowany przez biuro inspektorów nadzoru na podstawie protokołów konieczności. Termin ostateczny realizacji tego zadania to 30 kwietnia 2022 roku z zastrzeżeniem, że wykonawca ma ostatecznie zapewnić przejezdność od skrzyżowania ulicy Powstańców Wielkopolskich z Akacjową do ulicy Sienkiewicza do połowy sierpnia przyszłego roku - w tym wykonać przejście przez ciek Strumień wraz z umocnieniem podłoża na tyle trwale aby umożliwić przejazd pojazdom – przyznaje burmistrz Szymon Matysek.
Jak zaznaczył burmistrz obecnie realizowana jest budowa ulicy Miłosza.
– Prace rozpoczęły się. W ciągu kilku dni dokończona zostanie ulica Kopernika, część Sienkiewicza i 3 Maja, gdzie położona zostanie ostatnia warstwa asfaltu tzw. "esemka" – wyjaśnia burmistrz Szymon Matysek.
Burmistrz przeprosił również za wynikłe problemy i zapewnił, że gmina dołoży wszelkich starań, aby w przyszłym roku udało się zapewnić przejezdność ze Strumian na os. Grunwaldzkie.
– Wykonawca rozpocznie prace związane z palowaniem. Problemy związane z budowaniem zdarzają się nie tylko u nas w gminie. Problemy były również na ulicy Wrzesińskiej czy Warszawskiej.
Dla nas najważniejsze jest to, by te utrudnienia komunikacyjne jak najszybciej się zakończyły. Chciałbym raz jeszcze przeprosić mieszkańców. Dobrze jednak , że te problemy pojawiają się teraz, a nie gdy inwestycja jest już oddana i pojawiają się problemy związane z katastrofą budowlaną. Dajemy sobie czas do kwietnia 2022 roku. Ta inwestycja jest dla nas priorytetem. Jesteśmy przekonani, że to słuszna inwestycja, która będzie służyć przez najbliższe dziesięciolecia. Wpłynie ona nie tylko na rozwój miasta i tej części gminy, ale również wpłynie na bezpieczeństwo – powiedział Szymon Matysek, burmistrz gminy Kostrzyn.
Temat ten wywołał sporą dyskusję na czwartkowej sesji rady gminy.
– Firma, która była przedstawiana jako potentat, realizowała niejednokrotnie takie projekty popełniła takie niechlujstwo przy sporządzaniu dokumentacji projektowej. Dziwi, że nie uwzględniono trudnych warunków gruntowych, a były realizowane badania gruntu – stwierdził Grzegorz Banaszak, przewodniczący Rady Miejskiej Gminy Kostrzyn.
– To nie jest pierwszy przypadek. Kilkanaście lat temu pojawił się problem z obwodnicą Śremu. Palowanie spowoduje wzmocnienie gruntów. Każda inwestycja wiąże się możliwymi komplikacjami, tak samo jest przy remoncie domu – przyznał Maciej Widerowski, inspektor nadzorujący budowę z grupy Euro-Invest.
– Lepiej zrobić tą inwestycję teraz porządnie, lepiej poczekajmy jeszcze chwilę, by później nie było problemów – stwierdził Szymon Frąckowiak, przewodniczący Komisji Rolnictwa, Ochrony Środowiska i Spraw Komunalnych Rady Miejskiej Gminy Kostrzyn.
Przewodniczący Grzegorz Banaszak pytał burmistrza jakie będą koszty inwestycji, czy wzrosną o milion czy 5 mln zł.
– W tej chwili przygotowywany jest kosztorys inwestorski. W momencie kiedy do nas wpłynie oferta wykonawcy przedstawimy szczegóły. Koszty związane z palowaniem będą pochodzić z budżetu gminy, będziemy musieli zabezpieczyć środki z 2021 i częściowo z 2022 roku.
Aneks zakłada częściowe płatności również w roku 2022. Nie mamy jeszcze rozliczonych wszystkich spraw związanych z firmą Strabag, mimo iż nie ma jej już na budowie – zaznaczył burmistrz.
Radna Anna Dudzińska dopytywała czy wykonawca nie miał pytań do postępowania składając ofertę oraz czy to dobrze, że palowanie zostanie przeprowadzone zimą
– Czy palowanie na początku roku czy to jest dobry okres? Zalecenia są takie, by wykonywać to w porze suchej – zaznaczyła radna Anna Dudzińska.
– Wiadomo, że idealnymi warunkami pogodowymi byłby lipiec, ale my nie możemy czekać. Warunki gruntowe i wodne raczej się tam nie zmieniają w przeciągu roku – wyjaśnił inspektor Maciej Widerowski.
– Z góry było założenie, że jest dokumentacja kosztorysowa, z którą zapoznał się wykonawca, musiał trzymać się przedmiaru i kosztorysu ofertowego. Do przetargu stanęły 3 firmy. Na podstawie umowy, którą mamy sporządzoną z wykonawcą są możliwości sporządzenia robót zamiennych lub powtarzających się. Będzie też nasz radca prawny sprawdzał tryb postępowania. W najgorszym wypadku będziemy mogli ogłosić przetarg na wybór innego wykonawcy – dodał Daniel Lewicki, kierownik Wydziału Rozwoju Gminy Kostrzyn.
Zastrzeżenia do wykonawcy miał radny Szymon Nadolny.
– Nie zgodzę się, że nie możemy oskarżać firmy BBF. Dlaczego nie zostało zastosowane palowanie, które zostało zastosowane pod wiaduktem. Przepychanki z tą firmą trwają rok. Uczulałem, że tam są problemy z gruntami. W styczniu przyjdą mrozy i ta inwestycja opóźni się o kolejne pół roku – zaznaczył Szymon Nadolny, wiceprzewodniczący Rady Miejskiej Gminy Kostrzyn.
– Nie mam w zwyczaju oceniać pracy innego inżyniera – stwierdził Maciej Widerowski, inspektor nadzorujący budowę.
– Zdajemy sobie z tego sprawę. Mamy specjalistów, którzy ten błąd wyartykułowali. My tą inwestycję realizujemy na najbliższe 50 lat. Rozumiem emocje i zdenerwowanie. Przy wielu inwestycjach dzieją się różne problemy, od tego jest kierownik budowy.
W przeciągu ostatnich 6 lat śledziłem wiele inwestycji i nie spotkałem jeszcze dokumentu, który byłby perfekcyjny. Nie żałuję tej inwestycji. Postulowany wiadukt w ciągu ulicy Grunwaldzkiej, za chwilę mielibyśmy mieszkańców na sesji, że wyburzamy ich domy – powiedział burmistrz Szymon Matysek.
– Nie kwestionuje, ta budowa jest potrzebna. Błąd popełniła firma BBF, która zastosowała złe technologie – wskazywał radny Szymon Nadolny.
– Na ten moment nie dyskutowaliśmy czy będziemy ubiegać się o odszkodowanie od wykonawcy. W tej chwili najważniejsze dla nas jest zrealizowanie inwestycji. Powinniśmy traktować priorytetowo przeprowadzenie palowania i jak najszybciej połączyć Strumiany Południe z Grunwaldzką. Teraz są emocje, ale za rok będziemy wszyscy cieszyć się z tej inwestycji – odpowiedział burmistrz.
Szczegółową relację z czwartkowej sesji przedstawimy niebawem, w kolejnym artykule.
Fot: Łukasz Wojtkowiak
Fot: Łukasz Wojtkowiak
Fot: Janusz Ludwiczak
ZOBACZ TAKŻE: Co dalej z budową dróg do tunelu?
ZOBACZ TAKŻE: Wyremontują Grunwaldzką
ZOBACZ TAKŻE: Tunel prawie gotowy
ZOBACZ TAKŻE: Powiat dofinansuje budowę dróg prowadzących do tunelu
ZOBACZ TAKŻE: Postępują prace przy budowie tunelu pod linią kolejową oraz układu drogowego
ZOBACZ TAKŻE: Jak radzą sobie Kostrzynianie po zlikwidowaniu dwóch przejazdów {SONDA ULICZNA}
Byłeś świadkiem wypadku? Widziałeś dziurę w jezdni? Zaginął Twój pies lub kot? Masz sprawę, która wymaga naszej interwencji?
Powiadom nas o tym. Wyślij e-mail redakcja@infokostrzyn.pl lub wypełnij formularz na naszej stronie - www.kontakt.infokostrzyn.pl.
KOSTRZYN KONT@KT – Kontaktowa Platforma Czytelników jest do Twojej dyspozycji
Twórz razem z nami - by pomóc sobie i innym.
Aktualności |
najnowsze | najpopularniejsze |
· Runda jesienna na półmetku
(04-10-2024 02:09)
· Parafianie pomogli powodzianom
(04-10-2024 01:26)
· We Wróblewie, Siedlcu i Kostrzynie nie będzie prądu
(03-10-2024 16:21)
· Mieszkańcy Wróblewa ponownie będą wybierać sołtysa
(03-10-2024 11:22)
· Benzyna i olej napędowy poniżej 6 zł, ale drożeje LPG {RAPORT}
(03-10-2024 09:06)
· Kostrzyn: Przy Warszawskiej powstaje druga galeria handlowa
(12-01-2024 08:16)
· Były proboszcz parafii bł. Jolanty w Kostrzynie usłyszał wyrok
(21-06-2024 12:08)
· W ciągu pięciu dni przeszedł pieszo 272 km z Iwna nad morze!
(25-08-2024 08:45)
· Czerlejno: Samochód wjechał w mur kościoła [AKTUALIZACJA]
(06-08-2024 01:41)
· Są ze sobą pół wieku, a nawet 60 lat {◎ GALERIA ZDJĘĆ, ►FILM}
(02-03-2024 07:30)
Niezapominajka |
paź
11:00
Skałowo, las (teren ATV Kostrzyn)
Dziki Bieg w Lesie - Grand Prix Gminy Kostrzyn
14:30
GUŁTOWY, boisko ul. Kasztanowa 17
GKS Gułtowy - Meblorz II Swarzędz
16:00
BRZEŹNO, boisko ul. Długa 9
Maratończyk Brzeźno - Zjednoczeni II Trzemeszno
paź
14:00
Siedleczek, figurka
Różaniec do granic
paź
Komisariat Policji Kostrzyn, ul. Półwiejska 1
Znakowanie rowerów
w godz. 11:00-15:00
Sonda |
Ogłoszenia |
· Chcesz pozdrowić sąsiada? Nie wiesz, jak sprzedać samochód lub ...
(27-08-2018 00:00)
Zapisz się na listę mailingową: