Portal infoKostrzyn.pl szanuje prywatność swoich czytelników i przetwarza tylko te dane osobowe, które są niezbędne do prawidłowego świadczenia usług informacyjnych jakie oferuje.
Strona wykorzystuje pliki cookies. Mogą Państwo określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w waszej przeglądarce.
Klikając poniższy przycisk zgadzają się Państwo na przetwarzanie zbieranych przez portal infokostrzyn.pl danych osobowych w zakresie i na warunkach opisanych w naszej
Polityce Prywatności.
Wyrażenie zgody jest dobrowolne, ale może być konieczne w celu wykonania niektórych usług.

Zgoda

Burmistrz: "Spełnia się marzenie, budujemy!" – rusza budowa tunelu, który zastąpi przejazdy kolejowe - .:InfoKostrzyn.pl->gminny portal informacyjny:. Kostrzyn w z@sięgu ręki
  Brzeźno | Czerlejno | Gułtowy | Gwiazdowo | Iwno | Jagodno | Kostrzyn | Sanniki | Siedlec | Siekierki | Skałowo | Sokolniki | Trzek | Węgierskie | Wiktorowo | pozostałe | dookoła
Burmistrz: "Spełnia się marzenie, budujemy!" – rusza budowa tunelu, który zastąpi przejazdy kolejowe
20-02-2019 22:26   Janusz Ludwiczak
PKP Polskie Linie Kolejowe, firma Strabag oraz Zakład Drogowo-Transportowy Sławomir Begier z Nekli podpisały z Gminą Kostrzyn umowę na budowę tunelu oraz układu drogowego w rejonie ulicy Grunwaldzkiej, Średzkiej i Powstańców Wielkopolskich. Prace mają ruszyć w marcu. Inwestycja będzie kosztować 53,8 mln zł, a jej zakończenie planowane jest w pierwszej połowie 2021 r.

– Spełnia się marzenie, budujemy! Potrzeba było aż 3,5 roku, by przygotować całą inwestycję. W 2015 roku z radnymi podjęliśmy uchwałę, aby przystąpić do opracowania koncepcji, to był początek. Myślę, że nie będziemy już mówić, że Kostrzyn jest podzielony linią kolejową – mówi w rozmowie z portalem InfoKostrzyn.pl Szymon Matysek, burmistrz Gminy Kostrzyn.

W środę spółka PKP Polskie Linie Kolejowe wraz z Gminą Kostrzyn podpisały umowę z firmą Strabag na budowę tunelu na trasie linii kolejowej E20. Wiadukt kolejowy ma zastąpić dwa przejazdy kolejowe - w ciągu ulicy Grunwaldzkiej i Powstańców Wielkopolskich w Kostrzynie. Tunel za blisko 29,5 mln zł zrealizuje spółka Strabag, z czego 14,426 mln zł dofinansuje PKP Polskie Linie Kolejowe. Tunel ma być objęty 6-letnią gwarancją.

– PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. dofinansują budowę obiektu kwotą 11,6 mln zł netto w ramach projektu "Poprawa bezpieczeństwa na skrzyżowaniach linii kolejowych z drogami – etap III". PLK poniosą również koszty likwidacji dwóch przejazdów kolejowo-drogowych. Gmina Kostrzyn sfinansuje pozostałą część inwestycji, w tym koszty budowy dróg dojazdowych – podkreśla Zbigniew Wolny z Polskich Linii Kolejowych.

Również w środę władze gminy podpisały umowę z Zakładem Drogowo-Transportowym Sławomir Begier z Nekli, który wybuduje drogi dojazdowe do tunelu. W ramach inwestycji mają powstać trzy ronda - m.in. przy ul. Średzkiej, Powstańców Wielkopolskich oraz wybudowana zostanie nowa droga, która połączy Aleje 3 Maja z Powstańców Wielkopolskich oraz prowadzić będzie do tunelu. Ponadto zmodernizowane zostaną ulice: Kopernika, Aleja 3 Maja, Miłosza, Nad Strumieniem oraz fragment ulicy Średzkiej, Powstańców Wielkopolskich, Akacjowej i Sienkiewicza. Budowa dróg i modernizacja istniejących dróg będzie kosztować ponad 24,4 mln zł, z czego 6 mln zł sfinansuje poznańskie Starostwo Powiatowe.

– W tej chwili planujemy spotkanie z wykonawcami w ciągu tygodnia, dwóch, by przygotować całą inwestycję. Kluczowa jest zgoda PKP na zamknięcia torowe dla wykonawcy, czyli firmy Strabag. Prace prowadzone będą najpierw na jednym torze, potem gdy powstanie część konstrukcji prace przeniosą się na drugi tor. Przygotowany jest również wykonawca od dróg. Chcemy jak najszybciej połączyć Strumiany Południe z os. Grunwaldzkim, to jest dla nas priorytet, żeby zapewnić drożność w kontekście przyszłych zamknięć przejazdu – powiedział nam burmistrz Szymon Matysek.

Czy może zdarzyć się, że oba przejazdy kolejowe na Grunwaldzkiej i Powstańców Wielkopolskich zostaną całkowicie zamknięte dla ruchu kołowego jeszcze zanim tunel będzie dostępny dla kierowców i autobusów, a jazda możliwa będzie tylko przez przejazd w ciągu ulic Warszawskiej i Kórnickiej lub drogą ekspresową S5?

– Przejazdy będą zamknięte, to jest nieuniknione, takie było założenie od samego początku z PKP PLK, które zgodziło się na tą inwestycję również z dofinansowaniem, pod warunkiem, że w momencie zakończenia modernizacji linii kolejowej przejazdy zostaną zlikwidowane, by móc uruchomić nowy system kolejowy – wyjaśnia burmistrz Szymon Matysek.

– W czerwcu mają wrócić pociągi do Warszawy, ale nie oznacza to, że ruch będzie prowadzony już po obu torach. Cała inwestycja ma zakończyć się w lipcu 2020 roku, mamy czas by tunel wpisać w tą inwestycję. Naszym zamiarem będzie skomunikowanie mieszkańców, szczególnie dzieci w dowozie do szkół. Rozważamy różne scenariusze, nawet z uruchomieniem dodatkowej linii autobusowej – uspokaja burmistrz.

W sumie cała inwestycja kosztować będzie blisko 54 miliony złotych (53 807 707,38 zł), z czego część środków pokryje kolej i powiat poznański. Spółka PKP Polskie Linie Kolejowe przekaże 14,426 mln zł, kolejne 6 mln zł dołoży Starostwo Powiatowe w Poznaniu. Pozostałą kwotę sfinansuje Gmina Kostrzyn.

– Na 2019 rok zgodnie z Uchwałą Rady Miejskiej Gminy Kostrzyn z dnia 18.12.2018 r. na budowę tunelu pod torowiskiem przeznaczono następujące kwoty: 19,426 mln zł (w tym: 5 mln zł Gmina Kostrzyn, 14,426 mln zł PKP PLK S.A.), rok 2020 – 10,061 mln zł (Gmina Kostrzyn).
Na budowę układu drogowego zaplanowano w roku 2019 kwotę 2 mln zł (Starostwo Powiatowe), w 2020 roku kwotę 6,939 mln zł (2 mln zł Starostwo Powiatowe, 4,939 mln zł Gmina Kostrzyn), 2021 r. kwotę 17 mln zł (2 mln zł Starostwo Powiatowe, 13,561 mln zł Gmina Kostrzyn – nadwyżka stanowić będzie koszt nadzoru inwestorskiego oraz wykup nieruchomości wynikających z postępowania Starostwa Powiatowego na podstawie decyzji ZRID wydanej w dniu 12.12.2018 r.
– informuje Szymon Matysek, burmistrz Gminy Kostrzyn.


R E K L A M A

Komentarze (5)

22-03-2019 18:12:43
Zosks
Dopiero to zacznie się horror bo od maja zostaną zamknięte oba przejazdy
22-02-2019 22:48:13
Krzysztof M
Na stronie UM Kostrzyn termin zakończenia budowy jest podany pierwszy kwartał 2021 r. Natomiast na stronie << rynek-kolejowy.pl >> terminem zakończenia jest pierwszy kwartał 2020 r. Kto podaje prawdę? Podejrzewam, że PKP w 2020 r. zamknie obydwa przejazdy i pozostanie jeden w ciągu ul. Kórnickiej, zwłaszcza że linia E20 czyli Poznań - Warszawa od czerwca 2019 r. ma być przejezdna obydwoma torami i mają wrócić pociągi jak przed remontem linii.
21-02-2019 12:29:28
Kostrzyniak2
Raczej dopiero się zacznie tracenie godzin na przejeździe i na dojście.
21-02-2019 11:46:17
Kostrzyniak
Hura ;) W końcu skończy się tracenie wielu godzin w miesiącu na przejazdach
21-02-2019 06:38:12
Zdzich
No to jak to jest w końcu zamkną przejazdy,przed ukończeniem budowy tunelu i układu komunikacyjnego,czy nie?Bo z treści artykułu to wprost nie wynika,a jest to kluczowa informacja.Może p.redaktor rozjaśni jaka była odpowiedź burmistrza?
Aktualności
R E K L A M A
Niezapominajka
30

mar

14:00
KOSTRZYN, stadion ul. Sportowa 12
Lechia Kostrzyn II - Las Puszczykowo

06

kwi

13:00
KOSTRZYN, stadion ul. Sportowa 12
1922 Lechia Kostrzyn - Górnik Konin

07

kwi

Gmina Kostrzyn
Wybory samorządowe

09

kwi

Komisariat Policji Kostrzyn, ul. Półwiejska 1
Znakowanie rowerów
w godz. 11:00-15:00

20

kwi

Wiktorowo
Dziki Bieg w Błocie - Grand Prix Gminy Kostrzyn

[ wszystkie ]

Sonda
Czy poprzesz Szymona Matyska na kolejną kadencję burmistrza gminy Kostrzyn?

TAK

NIE


Komentarze
Ogłoszenia
Newsy na Twoją skrzynkę!
Zapisz się na listę mailingową:
Twój e-mail: