Portal infoKostrzyn.pl szanuje prywatność swoich czytelników i przetwarza tylko te dane osobowe, które są niezbędne do prawidłowego świadczenia usług informacyjnych jakie oferuje.
Strona wykorzystuje pliki cookies. Mogą Państwo określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w waszej przeglądarce.
Klikając poniższy przycisk zgadzają się Państwo na przetwarzanie zbieranych przez portal infokostrzyn.pl danych osobowych w zakresie i na warunkach opisanych w naszej
Polityce Prywatności.
Wyrażenie zgody jest dobrowolne, ale może być konieczne w celu wykonania niektórych usług.

Zgoda

PKP planuje do 2030 roku zmodernizować kostrzyński dworzec kolejowy - .:InfoKostrzyn.pl->gminny portal informacyjny:. Kostrzyn w z@sięgu ręki
  Brzeźno | Czerlejno | Gułtowy | Gwiazdowo | Iwno | Jagodno | Kostrzyn | Sanniki | Siedlec | Siekierki | Skałowo | Sokolniki | Trzek | Węgierskie | Wiktorowo | pozostałe | dookoła
PKP planuje do 2030 roku zmodernizować kostrzyński dworzec kolejowy
10-08-2023 01:27   Janusz Ludwiczak
Dworzec na stacji Kostrzyn Wielkopolski znalazł się na liście Programu Inwestycji Dworcowych, który zakłada modernizację 150 obiektów w całej Polsce.

W ramach Programu Inwestycji Drogowych do 2030 roku wyremontowanych ma zostać 150 dworców kolejowych w całej Polsce, z czego 23 w Wielkopolsce, w tym ten na stacji Kostrzyn Wielkopolski.

– Rząd traktuje rozwój polskiej kolei jako jeden z celów strategicznych. Realizujemy przełomowy program w historii Polski. Efektem już odczuwalnym jest modernizacja i budowa dworców, w szczególności dla mieszkańców mniejszych miejscowości. Chcemy, żeby Polacy korzystali z bezpiecznych i komfortowych połączeń kolejowych – powiedział Jacek Sasin, minister aktywów państwowych.

Na modernizację dworców w ramach Programu Inwestycji Dworcowych rząd chce przeznaczyć blisko 4,5 mld zł.

– Główne założenia naszego programu odmieniającego oblicze polskich dworców to dostępność dla podróżnych o ograniczonej możliwości poruszania się, nowoczesność oraz poprawa komfortu i bezpieczeństwa. Celem Programu jest między innymi zwiększenie atrakcyjności i dostępności kolei zarówno w miastach, jak i przede wszystkim w mniejszych miejscowościach. Działania te pozwolą zacierać historyczne dysproporcje w infrastrukturze kolejowej pomiędzy regionami, co będziemy mogli obserwować również w województwie podlaskim – podkreśla Ireneusz Maślany, członek zarządu PKP S.A.

– Kryteria, jakie były brane pod uwagę przy wyborze konkretnych obiektów ujętych w nowej edycji programu, to między innymi wymiana pasażerska, stan techniczny obiektu i komplementarność z inwestycjami infrastrukturalnymi. Wśród obiektów poddanych analizie, w ramach przygotowania kolejnej edycji programu, ponad 130 stanowią obiekty zabytkowe.
Polskie Koleje Państwowe mają ogromne doświadczenie w modernizacji dworców. Dzięki przejęciu dworców w Grajewie i Augustowie przez PKP S.A. mają one szansę na nowe życie. Oba obiekty są wpisane do rejestru zabytków, a dzięki modernizacji odzyskają swój dawny blask oraz będą służyły pasażerom oraz lokalnym społecznościom
– zaznacza Krzysztof Golubiewski, członek zarządu PKP S.A.

Choć jeszcze niedawno kolej rozważała przekazanie gminie budynku dworca, o czym więcej tutaj.

– Pojawił się propozycja od PKP przejęcia budynku dworca kolejowego. Wiele przestrzeni było tam nieużytkowanych. W 1996 roku podczas modernizacji linii kolejowej E20 budynek został gruntowne przebudowany. Obiekt przejęlibyśmy nieodpłatnie – mówił podczas sesji w czerwcu ubiegłego roku Szymon Matysek, burmistrz gminy Kostrzyn.

Gmina chciałaby, by w budynku dworca znalazła się nowa siedziba Zakładu Komunalnego.

– Dobrze wiemy jakie warunki mają pracownicy, którzy działają w ciasnych biurach. Polepszyłaby się dostępność dla mieszkańców. Ten budynek nie wymaga dużej ingerencji 20 lat temu przeszedł kompleksowy remont. Został ocieplony, wymieniono izolacje – objaśniał Szymon Matysek.

Dodajmy, że pierwszy pociąg do Kostrzyna przyjechał w 1887 roku. Początkowo funkcjonował tylko jeden tor do Wrześni. W kolejnych latach linia kolejowa była wydłużana.

– Niemcy planowali wybudować trasę kolejową z Warszawy do Berlina, która miała prowadzić przez Kostrzyn, jednak plany te próbowali pokrzyżować Rosjanie. Początkowo ruch pociągów odbywał się tylko jednym torem do Wrześni, rok później oddano tor do Strzałkowa. Dopiero w okresie międzywojennym dobudowano drugi tor. Możliwe, że do prac budowlanych byli wykorzystywani Żydzi – opowiada Andrzej Bartczak, przewodnik z grupy PoPoznaniu.pl.

W 1964 roku linia kolejowa przez Kostrzyn została zelektryfikowana.

Obecny budynek dworca pochodzi z 1942 r. Według ostatnich danych Urzędu Transportu Kolejowego każdego dnia przez stację Kostrzyn Wielkopolski przewija się do 1,5 tysiąca pasażerów, a w całym 2022 r. zatrzymało się tutaj w sumie 13 934 pociągów – średnio 1 161 każdego miesiąca.


Aktualności
Niezapominajka
13

wrz

18:00
Biblioteka Publiczna, Kostrzyn ul. Poznańska 24
"Ameryka południowa" - spotkanie z podróżnikami: Wiktoria Kotwicka

18:30
GUŁTOWY, Szkoła Podstawowa im. Arkadego Fidlera ul. Średzka 8
Zebranie wiejskie Sołectwa Gułtowy - uchwalenie Funduszu Sołeckiego 2025

14

wrz

15:00
KOSTRZYN, stadion ul. Sportowa 12
1922 Lechia Kostrzyn - Polonia II Środa Wielkopolska

15

wrz

14:00
Janowo
Uroczystości patriotyczne - 81. rocznica zrzutu broni i sprzętu dla oddziałów AK

KOSTRZYN, Targowisko miejskie
Pchli targ i rękodzieła
w godz. 10:00-15:00

[ wszystkie ]

Sonda
Co sądzisz o lekcjach religii w szkołach publicznych?

Powinny pozostać w dotychczasowej formie

Należy ograniczyć do 1 godz. w tygodniu

Szkoła to nie kościół – powinny być w salkach katechetycznych


Ogłoszenia
Newsy na Twoją skrzynkę!
Zapisz się na listę mailingową:
Twój e-mail: