
Podczas czwartkowej sesji burmistrz przedstawił radnym informacje na temat budowy dróg dojazdowych do tunelu.
– Budowa tunelu została zakończona w czerwcu zeszłego roku. Inwestycja kosztowała 29 mln 900 tys. zł, z czego 14 mln 268 tys. zł pochodziło ze środków PKP PLK SA. Jedynie podnoszone są wątpliwości przez firmę Strabag ws. budowy peronu tymczasowego. Naszym zdaniem zadanie to był zapisane w kontrakcie. Roszczenia będą mogły być tylko na drodze postępowania sądowego – mówił podczas sesji Szymon Matysek, burmistrz gminy Kostrzyn.
Burmistrz poinformował również, że budowa dróg dojazdowych do tunelu jest na 61,29% stopniu zaawansowania w przypadku gminnych i 51,28% w przypadku dróg powiatowych. Koszt tej inwestycji to 24 mln 300 tys. zł.
Znane są już koszty budowy tzw. "palowania", czyli wzmocnienia gruntów pod budowę dróg dojazdowych do tunelu. Dodatkowe prace mają kosztować w sumie ponad 3,6 milionów złotych (3 637 063,97 zł).
– Środki finansowe zostały już zabezpieczone, nie będzie konieczności dokonywania zmian w budżecie. W ubiegłym roku otrzymaliśmy wsparcie rządowe w ramach Funduszu Inwestycji Lokalnych. Zabezpieczona kwota w zupełności wystarczy – przyznał burmistrz Szymon Matysek.
– Pierwszym rozwiązaniem zaproponowanym w listopadzie 2019 r. przez projektantów i analizowanym przez inspektorów była zmiana polegająca na pełnej wymianie gruntów. Na podstawie przygotowanego kosztorysu szacowana wartość na całym odcinku to ponad 11 mln zł. Do tego trudne do skalkulowania byłyby koszty utylizacji i zagospodarowania całego wywiezionego torfu. Ponadto, ryzyko, które z tym się wiązało dotyczyło głębokich prac przy nasypie kolejowym, jednoznacznie wskazało na to, że to rozwiązanie kategorycznie nie mogło zyskać akceptacji. Istniała ryzyko zaburzenia stosunków wodnych i uszkodzenia nasypu kolejowego – zaznacza burmistrz.
Wzmocnienie gruntów przeprowadzone zostanie poprzez "palowanie", które przeprowadzi podwykonawca, firma Keller Polska. Prace te polegać będą na wbiciu od 1350 do 1500 pali, wykonaniu betonowych kolumn, ułożeniu dwóch warstw geosyntetyku oraz wykonaniu poduszki geosyntetycznej z geowłókniny i kruszywa naturalnego. Na końcu ułożona zostanie nawierzchnia jezdni.
– Prace rozpoczną się jeszcze w marcu. W czerwcu chcielibyśmy zapewnić przejezdność z os. Strumiany na os. Grunwaldzkie. Liczę, że inwestycja będzie całkowicie zakończona do 30 kwietnia 2022 roku – zadeklarował burmistrz Szymon Matysek.
Następnie do sprawy odniósł się wiceburmistrz.
– Dysponujemy obecnie pełną dokumentacją w przedmiotowym temacie, dzięki czemu możemy podzielić się swoją wiedzą konkretną, a nie opartą na domysłach, plotkach czy spekulacjach wprowadzających mieszkańców w błąd. Był to rok bardzo trudny, rok wytężonej pracy nad wypracowaniem najlepszego rozwiązania, rozwiązania optymalnego, przy którym relacja osiągniętego efektu do poniesionych nakładów będzie jak najkorzystniejsza dla gminy – stwierdził Waldemar Biskupski, zastępca burmistrza gminy Kostrzyn.
Radni pytali również o postępy prac na ul. Średzkiej. Przygotowana została już konstrukcja mostu.
Z kolei radny Artur Wojciechowski pytał czy możliwe jest przeprowadzenie prac bez przetargu. Jak wyjaśnił burmistrz po rozmowie z kancelarią prawną można dokonać zmian w trybie postępowania i robotami zamiennymi bez ogłoszenia przetargu.
– Palowanie ma potrwać trzy tygodnie. Czy nie wpłynie to na harmonogram inwestycji? Czy prace będą wiązać się z uciążliwym hałasem? – pytał radny Arkadiusz Bilski.
– Na pewno nie większymi niż były prowadzone podczas budowy tunelu przez Starabag. Zapewniania wykonawcy są takie, że prace nie będą uciążliwe dla mieszkańców – odpowiedział burmistrz.
– Jak wygląda sprawa odwodnienia tunelu? – dopytywał radny Paweł Perka.
– Odwodnienie całej konstrukcji jest w części drogowej. Zgodnie z projektem zostanie wykonana tam przepompownia i odwodnienie – wyjaśnił burmistrz.
– Czy nie zaskoczy nas coś od strony ulicy Średzkiej jeśli chodzi o warunki geologiczne? – zauważy wiceprzewodniczący Szymon Nadolny.
– Było to przedmiotem badania kwalifikacji gruntów. Na obszarze Średzkiej nie ma potrzeby zmiany technologii do projektu pierwotnego – uspokoił burmistrz.
Następnie radna Anna Dudzińska dopytywała o koszty inwestycji.
– Pierwotnie zakładana wymiana gruntów opiewała na kwotę 11 mln zł. Obecnie mamy kwestie z palowaniem wycenione na 3,7 mln zł. Mamy oszczędności – mówiła radna Anna Dudzińska.
– Po rozstrzygnięciu przetargu i w trakcie robót wyszła sytuacja, że były do wyboru dwa warianty, w związku z tym, że nośność tego gruntu była niewłaściwa i trzeba było zastosować rozwiązanie zamienne. Jednym z nich była wymiana gruntu na całej głębokości, który nie był nośny, a drugim było palowanie. Stąd różnica między 11 a 3 mln zł. Widzę po minach panach burmistrzów, że zrobiono wszystko, by koszty nie były zbyt wysokie, tak byśmy mogli cieszyć się inwestycją przez kilka najbliższych lat. Gdyby palowanie było ujęte w pierwotnym przetargu to koszty byłyby większe – przekonywał Grzegorz Banaszak, przewodniczący Rady Miejskiej Gminy Kostrzyn.
– Cieszmy się, że mamy tylko perturbacje geologiczne, a nie archeologiczne, bo to zatrzymałoby prace na wiele miesięcy – podsumował radny Szymon Nadolny.
Koszty "palowania" – wymiany gruntów na ul. 3 maja i dróg dojazdowych do tunelu – razem 3 637 063,97 zł
- 95 100 zł – wykonanie wykopów - roboty ziemne wykonywane koparkami przedsiębiernymi o poj. łyżki 1,20 m³ z transportem urobku samochodami samowyładowczymi na odległość do 5 km. Odpady, grunt oblepiający naczynie robocze wraz ze składowaniem i utylizacją gruntu niebudowlanego
- 613 150,15 zł – wykonanie platformy roboczej/warstwy transmisyjnej/ grub. 100cm z kruszywa naturalnego lub łamanego
- 2 200 000 zł – wykonanie betonowych kolumn FSS/KFS o średnicy min 600mm oraz kolumny CFA o średnicy 400mm
- 156 752,05 zł – ułożenie 2 warstgeosyntetyku (jedna z zakładem lub zbrojenia kompozytowego)- powierzchnia całkowita geosyntetyku – 11595 m²
- 54 678,60 zł – wykonanie poduszki geosyntetycznej z geowłókniny i kruszywa naturalnego 0/31,5 nad instalacjami o grubości 40 cm, powierzchnia całkowita geosyntetyku - 900 m²
- 81 193,28 zł – wykonanie poduszki geosyntetycznej z geowłókniny i kruszywa naturalnego 0/31,5 pod inastalacjami o grubości 40 cm, powierzchania całkowita geosyntetyku 1375 m²
- 243 911,50 zł – Roboty zaniechane – formowanie i zagęszczanie nasypów o wys. do 3m spycharkami w gruncie kat. III – IV z ziemi dostarczanej środkami transportu kołowego: grunt z dokopu, geowłóknina igłowana separacyjno – filtracyjna, wykonanie warstwy wzmocnienia podłoża cementem, wbijanie pali żelbetowych pod studz. rewizyjne.
Aktualności |
najnowsze | najpopularniejsze |
· Za ponad 2,6 mln zł budują staw – gmina chce stworzyć hydropark
(21-03-2025 09:44)
· Wyprzedaż garażowa, "Trzy Koguty" i żołnierze na "Powitanie wiosny" w Czerlejnie
(21-03-2025 08:32)
· Gułtowy: Proboszcz, który zginął w Forcie VII ma swoje miejsce pamięci
(20-03-2025 10:29)
· Straciła 60 tysięcy złotych przez fałszywego pracownika banku
(20-03-2025 09:17)
· Przebudowa wiaduktów w ciągu DK92 na finiszu
(20-03-2025 01:19)
· Kostrzyn: Przy Warszawskiej powstaje druga galeria handlowa
(12-01-2024 08:16)
· Były proboszcz parafii bł. Jolanty w Kostrzynie usłyszał wyrok
(21-06-2024 12:08)
· W ciągu pięciu dni przeszedł pieszo 272 km z Iwna nad morze!
(25-08-2024 08:45)
· Czerlejno: Samochód wjechał w mur kościoła [AKTUALIZACJA]
(06-08-2024 01:41)
· Są ze sobą pół wieku, a nawet 60 lat {◎ GALERIA ZDJĘĆ, ►FILM}
(02-03-2024 07:30)
Niezapominajka |
mar
12:00
BRZEŹNO, boisko ul. Długa 9
DERBY GMINY: Maratończyk Brzeźno - GKS Gułtowy
14:00
KOSTRZYN, stadion ul. Sportowa 12
1922 Lechia Kostrzyn - Avia Kamionki
kwi
Miejsko-Gminny Ośrodek Kultury "Kostrzynianka" ul. Poznańska 33, Kostrzyn
Kiermasz wielkanocny
w godz. 11:00-14:00
kwi
Wiktorowo
Dziki bieg w błocie - Grand Prix Biegów gminy Kostrzyn
maj
Polska * Gmina Kostrzyn
Wybory prezydenckie
Sonda |
w Kostrzynie powinien być nocny zakaz sprzedaży alkoholu?
Ogłoszenia |
· Dzień Dobry. Jestem Marta. Przeprowadziłam się tu z Poznania i ...
(26-01-2025 17:52)
· Chcesz pozdrowić sąsiada? Nie wiesz, jak sprzedać samochód lub ...
(27-08-2018 00:00)
Zapisz się na listę mailingową: