Portal infoKostrzyn.pl szanuje prywatność swoich czytelników i przetwarza tylko te dane osobowe, które są niezbędne do prawidłowego świadczenia usług informacyjnych jakie oferuje.
Strona wykorzystuje pliki cookies. Mogą Państwo określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w waszej przeglądarce.
Klikając poniższy przycisk zgadzają się Państwo na przetwarzanie zbieranych przez portal infokostrzyn.pl danych osobowych w zakresie i na warunkach opisanych w naszej
Polityce Prywatności.
Wyrażenie zgody jest dobrowolne, ale może być konieczne w celu wykonania niektórych usług.

Zgoda

Za ponad 3,6 mln zł przeprowadzą "palowanie" - .:InfoKostrzyn.pl->gminny portal informacyjny:. Kostrzyn w z@sięgu ręki
  Brzeźno | Czerlejno | Glinka | Gułtowy | Iwno | Jagodno | Kostrzyn | Sanniki | Siedlec | Siekierki | Skałowo | Sokolniki | Trzek | Węgierskie | Wiktorowo | pozostałe | dookoła
Za ponad 3,6 mln zł przeprowadzą "palowanie"
17-03-2021 03:18   Janusz Ludwiczak
Nawet 1,5 tysiąca pali zostanie wbitych pod wzmocnienie gruntów pod budowę dróg dojazdowych do tunelu.

Podczas czwartkowej sesji burmistrz przedstawił radnym informacje na temat budowy dróg dojazdowych do tunelu.

– Budowa tunelu została zakończona w czerwcu zeszłego roku. Inwestycja kosztowała 29 mln 900 tys. zł, z czego 14 mln 268 tys. zł pochodziło ze środków PKP PLK SA. Jedynie podnoszone są wątpliwości przez firmę Strabag ws. budowy peronu tymczasowego. Naszym zdaniem zadanie to był zapisane w kontrakcie. Roszczenia będą mogły być tylko na drodze postępowania sądowego – mówił podczas sesji Szymon Matysek, burmistrz gminy Kostrzyn.

Burmistrz poinformował również, że budowa dróg dojazdowych do tunelu jest na 61,29% stopniu zaawansowania w przypadku gminnych i 51,28% w przypadku dróg powiatowych. Koszt tej inwestycji to 24 mln 300 tys. zł.

Znane są już koszty budowy tzw. "palowania", czyli wzmocnienia gruntów pod budowę dróg dojazdowych do tunelu. Dodatkowe prace mają kosztować w sumie ponad 3,6 milionów złotych (3 637 063,97 zł).

– Środki finansowe zostały już zabezpieczone, nie będzie konieczności dokonywania zmian w budżecie. W ubiegłym roku otrzymaliśmy wsparcie rządowe w ramach Funduszu Inwestycji Lokalnych. Zabezpieczona kwota w zupełności wystarczy – przyznał burmistrz Szymon Matysek.

– Pierwszym rozwiązaniem zaproponowanym w listopadzie 2019 r. przez projektantów i analizowanym przez inspektorów była zmiana polegająca na pełnej wymianie gruntów. Na podstawie przygotowanego kosztorysu szacowana wartość na całym odcinku to ponad 11 mln zł. Do tego trudne do skalkulowania byłyby koszty utylizacji i zagospodarowania całego wywiezionego torfu. Ponadto, ryzyko, które z tym się wiązało dotyczyło głębokich prac przy nasypie kolejowym, jednoznacznie wskazało na to, że to rozwiązanie kategorycznie nie mogło zyskać akceptacji. Istniała ryzyko zaburzenia stosunków wodnych i uszkodzenia nasypu kolejowego – zaznacza burmistrz.

Wzmocnienie gruntów przeprowadzone zostanie poprzez "palowanie", które przeprowadzi podwykonawca, firma Keller Polska. Prace te polegać będą na wbiciu od 1350 do 1500 pali, wykonaniu betonowych kolumn, ułożeniu dwóch warstw geosyntetyku oraz wykonaniu poduszki geosyntetycznej z geowłókniny i kruszywa naturalnego. Na końcu ułożona zostanie nawierzchnia jezdni.

– Prace rozpoczną się jeszcze w marcu. W czerwcu chcielibyśmy zapewnić przejezdność z os. Strumiany na os. Grunwaldzkie. Liczę, że inwestycja będzie całkowicie zakończona do 30 kwietnia 2022 roku – zadeklarował burmistrz Szymon Matysek.

Następnie do sprawy odniósł się wiceburmistrz.

– Dysponujemy obecnie pełną dokumentacją w przedmiotowym temacie, dzięki czemu możemy podzielić się swoją wiedzą konkretną, a nie opartą na domysłach, plotkach czy spekulacjach wprowadzających mieszkańców w błąd. Był to rok bardzo trudny, rok wytężonej pracy nad wypracowaniem najlepszego rozwiązania, rozwiązania optymalnego, przy którym relacja osiągniętego efektu do poniesionych nakładów będzie jak najkorzystniejsza dla gminy – stwierdził Waldemar Biskupski, zastępca burmistrza gminy Kostrzyn.

Radni pytali również o postępy prac na ul. Średzkiej. Przygotowana została już konstrukcja mostu.

Z kolei radny Artur Wojciechowski pytał czy możliwe jest przeprowadzenie prac bez przetargu. Jak wyjaśnił burmistrz po rozmowie z kancelarią prawną można dokonać zmian w trybie postępowania i robotami zamiennymi bez ogłoszenia przetargu.

– Palowanie ma potrwać trzy tygodnie. Czy nie wpłynie to na harmonogram inwestycji? Czy prace będą wiązać się z uciążliwym hałasem? – pytał radny Arkadiusz Bilski.

– Na pewno nie większymi niż były prowadzone podczas budowy tunelu przez Starabag. Zapewniania wykonawcy są takie, że prace nie będą uciążliwe dla mieszkańców – odpowiedział burmistrz.

– Jak wygląda sprawa odwodnienia tunelu? – dopytywał radny Paweł Perka.

– Odwodnienie całej konstrukcji jest w części drogowej. Zgodnie z projektem zostanie wykonana tam przepompownia i odwodnienie – wyjaśnił burmistrz.

– Czy nie zaskoczy nas coś od strony ulicy Średzkiej jeśli chodzi o warunki geologiczne? – zauważy wiceprzewodniczący Szymon Nadolny.

– Było to przedmiotem badania kwalifikacji gruntów. Na obszarze Średzkiej nie ma potrzeby zmiany technologii do projektu pierwotnego – uspokoił burmistrz.

Następnie radna Anna Dudzińska dopytywała o koszty inwestycji.

– Pierwotnie zakładana wymiana gruntów opiewała na kwotę 11 mln zł. Obecnie mamy kwestie z palowaniem wycenione na 3,7 mln zł. Mamy oszczędności – mówiła radna Anna Dudzińska.

– Po rozstrzygnięciu przetargu i w trakcie robót wyszła sytuacja, że były do wyboru dwa warianty, w związku z tym, że nośność tego gruntu była niewłaściwa i trzeba było zastosować rozwiązanie zamienne. Jednym z nich była wymiana gruntu na całej głębokości, który nie był nośny, a drugim było palowanie. Stąd różnica między 11 a 3 mln zł. Widzę po minach panach burmistrzów, że zrobiono wszystko, by koszty nie były zbyt wysokie, tak byśmy mogli cieszyć się inwestycją przez kilka najbliższych lat. Gdyby palowanie było ujęte w pierwotnym przetargu to koszty byłyby większe – przekonywał Grzegorz Banaszak, przewodniczący Rady Miejskiej Gminy Kostrzyn.

– Cieszmy się, że mamy tylko perturbacje geologiczne, a nie archeologiczne, bo to zatrzymałoby prace na wiele miesięcy – podsumował radny Szymon Nadolny.

Koszty "palowania" – wymiany gruntów na ul. 3 maja i dróg dojazdowych do tunelu – razem 3 637 063,97 zł

  1. 95 100 zł – wykonanie wykopów - roboty ziemne wykonywane koparkami przedsiębiernymi o poj. łyżki 1,20 m³ z transportem urobku samochodami samowyładowczymi na odległość do 5 km. Odpady, grunt oblepiający naczynie robocze wraz ze składowaniem i utylizacją gruntu niebudowlanego
  2. 613 150,15 zł – wykonanie platformy roboczej/warstwy transmisyjnej/ grub. 100cm z kruszywa naturalnego lub łamanego
  3. 2 200 000 zł – wykonanie betonowych kolumn FSS/KFS o średnicy min 600mm oraz kolumny CFA o średnicy 400mm
  4. 156 752,05 zł – ułożenie 2 warstgeosyntetyku (jedna z zakładem lub zbrojenia kompozytowego)- powierzchnia całkowita geosyntetyku – 11595 m²
  5. 54 678,60 zł – wykonanie poduszki geosyntetycznej z geowłókniny i kruszywa naturalnego 0/31,5 nad instalacjami o grubości 40 cm, powierzchnia całkowita geosyntetyku - 900 m²
  6. 81 193,28 zł – wykonanie poduszki geosyntetycznej z geowłókniny i kruszywa naturalnego 0/31,5 pod inastalacjami o grubości 40 cm, powierzchania całkowita geosyntetyku 1375 m²
  7. 243 911,50 zł – Roboty zaniechane – formowanie i zagęszczanie nasypów o wys. do 3m spycharkami w gruncie kat. III – IV z ziemi dostarczanej środkami transportu kołowego: grunt z dokopu, geowłóknina igłowana separacyjno – filtracyjna, wykonanie warstwy wzmocnienia podłoża cementem, wbijanie pali żelbetowych pod studz. rewizyjne.


Komentarze (2)

19-03-2021 19:12:11
obserwatorka
WŁADZA ROBI TAK ZEBY IM PASOWAŁO ,MOZNA ZOBACZYCZ KTO WYGRYWA WSZYSTKIE PRZETARGI
17-03-2021 11:57:25
Ktoś
Gdyby palowanie było ujęte w pierwotnym przetargu to wykonawcą nie byłaby firma Begier - panie Banaszak. Gdyby ogłoszono jeden przetarg zamiast trzech to wykonawca byłby jeden i byłoby na pewno taniej! Itd itd.
Aktualności
R E K L A M A
Niezapominajka
30

wrz

16:30
Urząd Miejski Gminy Kostrzyn ul. Dworcowa 5, Kostrzyn
XXXVIII sesja (zwyczajna) Rady Miejskiej Gminy Kostrzyn
► porządek obrad

02

paź

15:00
KOSTRZYN, stadion ul. Sportowa 12
Lechia Kostrzyn - Grom Camperspol Plewiska

03

paź

KOSTRZYN, hala sportowa, ul. Piasta 1 (Szkoła Podstawowa nr 1)
UKS Victoria Gułtowy - AZS Politechnika Lubelska
- liga unihokeja

11:00
BRZEŹNO, boisko ul. Długa 9
Maratończyk Brzeźno - Orlik Miłosław

05

paź

15:00
KOSTRZYN, skate park, ul. Powstańców Wielkopolskich
Pokaz z instrukcją bezpieczeństwa

[ wszystkie ]

Sonda
Z której linii Kostrzyńskiej Komunikacji Publicznej korzystasz najczęściej?

Linia 460: Kostrzyn - Glinka - Iwno

Linia 461: Kostrzyn - Jagodno

Linia 462: Kostrzyn - Trzek - Czerlejno

Linia 463: Kostrzyn - Siekierki

Linia 464: Brzeźno - Siedlec - Gułtowy

Linia 465: Kostrzyn - Sokolniki Klonow.

korzystam z innych linii podmiejskich (486, 489, 431, 11)

nie korzystam z autobusowej komunikacji publicznej


Komentarze
Ogłoszenia
Newsy na Twoją skrzynkę!
Zapisz się na listę mailingową:
Twój e-mail: