Portal infoKostrzyn.pl szanuje prywatność swoich czytelników i przetwarza tylko te dane osobowe, które są niezbędne do prawidłowego świadczenia usług informacyjnych jakie oferuje.
Strona wykorzystuje pliki cookies. Mogą Państwo określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w waszej przeglądarce.
Klikając poniższy przycisk zgadzają się Państwo na przetwarzanie zbieranych przez portal infokostrzyn.pl danych osobowych w zakresie i na warunkach opisanych w naszej
Polityce Prywatności.
Wyrażenie zgody jest dobrowolne, ale może być konieczne w celu wykonania niektórych usług.

Zgoda

Kostrzyn miastem sprawnej komunikacji? {► FILM} - .:InfoKostrzyn.pl->gminny portal informacyjny:. Kostrzyn w z@sięgu ręki
  Brzeźno | Czerlejno | Gułtowy | Gwiazdowo | Iwno | Jagodno | Kostrzyn | Sanniki | Siedlec | Siekierki | Skałowo | Sokolniki | Trzek | Węgierskie | Wiktorowo | pozostałe | dookoła
Kostrzyn miastem sprawnej komunikacji? {► FILM}
13-10-2018 05:07   Janusz Ludwiczak
Czy grozi nam paraliż komunikacyjny w związku z budową tunelu pod linią kolejową w Kostrzynie? Od kiedy Poznańska Kolej Metropolitalna będzie jeździć do Kostrzyna? Jakich zmian wymaga uruchomiona na początku września Kostrzyńska Komunikacja Publiczna? – odpowiedzi na te pytania można było uzyskać podczas debaty "Kostrzyn – miastem sprawnej komunikacji", która pod koniec września odbyła się w sali Miejsko-Gminnego Ośrodka Kultury "Kostrzynianka".

Na początku debaty poruszono temat budowy tunelu pod linią kolejową E20 z Poznania do Warszawy. Dzięki tej inwestycji kierowcy nie będą musieli już czekać na przejazdy pociągów i szybciej dojadą z południowych osiedli Kostrzyna do centrum miasta.

– Ogłosiliśmy dwa przetargi - na budowę tunelu pod linią kolejową oraz budowę układu drogowego w rejonie ulic Grunwaldzkiej, Średzkiej i Powstańców Wielkopolskich. Główny cel to likwidacja dwóch przejazdów kolejowych, poprawa bezpieczeństwa. Mieszkańcy tracą nawet 6 godzin tygodniowo przez zamykane przejazdy. Rodzice, którzy odprowadzają dzieci do szkoły muszą czekać nawet 40 minut na przejście – wskazywał Szymon Matysek, burmistrz Gminy Kostrzyn.

Przetarg na tą inwestycję ma zostać rozstrzygnięty 24 października. Budowa tunelu wraz z przebudową układu drogowego ma zakończyć się w 2021 roku, a sam tunel ma powstać w ciągu roku. Na ten cel PKP Polskie Koleje Liniowe przeznaczą 14 mln zł dofinansowania, a powiat poznański 6 mln zł. Pozostałe środki dołoży gmina.

Kolejnym punktem spotkania była Poznańska Kolej Metropolitalna, która została uruchomiona w czerwcu na czterech trasach (z Poznania do Wągrowca, Nowego Tomyśla, Grodziska Wlkp. i Jarocina), a od września uruchomiono kolejne połączenie z Poznania Głównego do Swarzędza. Z powodu remontu linii kolejowej PKM-ka do Kostrzyna dojedzie dopiero najwcześniej w przyszłym roku.

– Kostrzyn i Września będą dopiero po zakończeniu modernizacji linii kolejowej w kierunku Warszawy. Idea jest taka, że pociągi Poznańskiej Kolei Metropolitarnej mają w dni robocze kursować regularnie co pół godziny. Obecnie pociągi na liniach PKM są przepełnione. Wynika to również z opóźnienia Pesy w realizacji zamówienia na nowe pociągi, jest półroczne opóźnienie – tłumaczy Jan Grabowski, starosta poznański.

– Od kiedy do Wągrowca jeżdżą szynobusy to bezrobocie spadło tam z 20 do 8%, gdyż jest doskonały dojazd do Poznania – dodał starosta Jan Grabowski.

Kolejnym tematem debaty była uruchomiona na początku września Kostrzyńska Komunikacja Publiczna.

– To był projekt, do którego przygotowywaliśmy się dwa lata. Udało się go uruchomić dzięki wygraniu konkursu w ramach Zintegrowanych Inwestycji Terytorialnych. Zakupiliśmy 4 niskoemisyjne autobusy na gaz CNG. Wiele miejscowości miało problemy komunikacyjne nie tylko z Kostrzynem, ale Wrześnią czy Poznaniem. Zadaniem Kostrzyńskiej Komunikacji Publicznej jest przede wszystkim dowóz dzieci do 8 placówek oświatowych na terenie gminy. Po przeprowadzonych zebraniach wiejskich dokonamy kolejnych zmian aby poprawić funkcjonowanie. Dla nas jest to ważne, że my sami organizujemy komunikację. Na razie autobusy jeżdżą od poniedziałku do piątku, ale myślę, że z początkiem nowego roku uda się uruchomić kursy w soboty – tłumaczył burmistrz Szymon Matysek.

– Mieszkańcy są bardzo zadowoleni. Osoby nie posiadające samochodów musiały do Kostrzyna jeździć taksówkami. Jednak panie burmistrzu prosimy do dodatkowy autobus przed południem do Kostrzyna – przekonywała Dorota Kaczmarek, sołtys Wiktorowa.

Burmistrz zadeklarował, że niebawem zmodyfikowany zostanie rozkład jazdy linii nr 460 do Iwna i Wiktorowa.

Nie zabrakło również pytań od mieszkańców, którzy pytali burmistrza o możliwość uruchomienia linii bezpośrednio z Kostrzyna do Poznania.

– Chcemy uzupełnić pustki po likwidacji połączeń przez PKS. Nie wyobrażam sobie uruchomienia regularnej, codziennej linii z Kostrzyna do Swarzędza i Poznania, jeśli funkcjonują Koleje Wielkopolskie. Jako organizator muszę mieć możliwość zabrania jak największej liczby pasażerów. Pociąg do Swarzędza dojedzie w 7 minut – tłumaczył Szymon Matysek, burmistrz Gminy Kostrzyn.

– Pojawiały się pomysły uruchomienia autobusu w piątek i sobotę wieczorem do Poznania, by mieszkańcy mogli dojechać do opery czy kina. Jeszcze nim nie mieliśmy własnej komunikacji wysyłaliśmy zapytania do różnych przewoźników, jednak zainteresowanie było małe, były obawy przed alkoholem – dodał burmistrz.

Anna Dudzińska, mieszkanka Siekierek pytała starostę o planowaną budowę południowo-wschodniej obwodnicy Poznania czy będzie przebiegać przez Siekierki Wielkie.

– Sprawa jest w Regionalnej Dyrekcji Ochrony Środowiska. Dopóki nie zostanie zaopiniowany projekt nie mamy tutaj nic do gadania. Wiele osób mówi, że ta obwodnica jest potrzebna, bo za kilka lat będziemy wszyscy cierpieć. Pozostaje pytanie czy ta droga ma spełniać standard prawie drogi ekspresowej po dwa pasy w każdym kierunku czy pełnić funkcję drogi powiatowej – odpowiedział Jan Grabkowski, starosta poznański.

Podczas dwugodzinnej debaty rozmawiano również o przebudowie ulicy Poznańskiej w Siekierkach, wybudowaniu chodnika w Klonach czy niebezpiecznej zdaniem niektórych mieszkańców lokalizacji przystanku autobusowego w Buszkówcu i braku wiaty czy również uruchomienia kursów Kolei Wielkopolskich o godz. 23 i 1.

Organizatorem debaty "Kostrzyn – miastem sprawnej komunikacji" była Fundacja Barak Kultury i poznańska redakcja "Gazety Wyborczej" przy wsparciu Starostwa Powiatowego w Poznaniu.


R E K L A M A

Komentarze (0)

Aktualności
R E K L A M A
Niezapominajka
30

mar

14:00
KOSTRZYN, stadion ul. Sportowa 12
Lechia Kostrzyn II - Las Puszczykowo

06

kwi

13:00
KOSTRZYN, stadion ul. Sportowa 12
1922 Lechia Kostrzyn - Górnik Konin

07

kwi

Gmina Kostrzyn
Wybory samorządowe

20

kwi

Wiktorowo
Dziki Bieg w Błocie - Grand Prix Gminy Kostrzyn

21

kwi

11:00
KOSTRZYN, hala sportowa, ul. Piasta 1 (Szkoła Podstawowa nr 1)
Lechia Kostrzyn II - Vitcovia Witkowo

[ wszystkie ]

Sonda
Czy poprzesz Szymona Matyska na kolejną kadencję burmistrza gminy Kostrzyn?

TAK

NIE


Komentarze
Ogłoszenia
Newsy na Twoją skrzynkę!
Zapisz się na listę mailingową:
Twój e-mail: